ARMY BLOG

ARMY  BLOG

joi, 11 septembrie 2014

Landkreuzer P.1000 Ratte Tancul Nazist de 1000 tone


Spre sfarsitul celui de-Al Doilea Razboi Mondial, trupele aliate se temeau ca Germania nazista ar putea schimba soarta razboiului, folosind o arma nemaivazuta pana atunci.
Aceasta frica era alimentata si de faptul ca germanii au demonstrat o ingeniozitate iesita din comun cand a fost vorba de productia de armament.

Cele mai bune exemple in acest sens sunt minele Goliath, rachetele V2, arma de asalt Sturmgewehr 44, avioanele Messerschmitt Me 262 si Messerschmitt Me 163 sau tancul Panther. Desigur, aceasta lista poate continua destul de mult.

Insa, printre astfel de zeci de proiecte unele depaseau cu mult orice norme sau idei prestabilite. Este cazul tancului Landkreuzer P.1000 Ratte.

Schita unui monstru

In anul 1942, inginerii de la uzinele Krupp incep sa faca primele schite ale acestui tanc, dupa ce insusi Adolf Hitler isi exprimase interesul pentru proiect.

Landkreuzer, care in traducere inseamna "nava de uscat", urma sa fie echipat cu doua tunuri navale de 280 mm, precum cele folosite de cuirasatele de linie, inca unul sau doua tunuri antitanc de 120 de mm, doua mitraliere MG151, folosite de obicei de avioanele Luftwaffe si 8 antiaeriene Flak 38. Numele de Ratte era mai mult o gluma, deoarece traducerea cuvantului inseamna "sobolan".

Pentru a acomoda acest arsenal impresionant, tancul urma sa aiba 35 de metri lungime, 14 metri latime si 11 metri inaltime. Numai senilele aveau o latime de 3,5 metri.

Greutatea totala ajungea la circa 1.000 de tone. Cel mai mare tanc construit vreodata, de altfel tot de germani, Panzer VIII Maus, cantarea 192 de tone, dar inca era in faza de prototip.

Tiger II, cel mai mare tanc folosit vreodata in lupta, avea 70 de tone, iar tancul american M4 Sherman avea doar 30 de tone.

Se poate observa foarte usor ca marimea Landkreuzer-ului era una nemaintalnita si care ar fi pus probleme, dar inginerii au incercat sa prezinte solutii pentru a face acest proiect fezabil.

De pilda, s-a luat in calcul ca doua motoare de submarin, de cate 8.500 de cai putere, sa alimenteze tancul.

Abandonarea proiectului

In ciuda entuziasmului initial, proiectul a fost anulat, in 1943, de Albert Speer, din motive evidente. Nu numai ca industria germana nu isi permitea constructia unui astfel de gigant, dar defectiunile tehnice intalnite la alte tancuri de mari dimensiuni, de pilda la Tiger II, aratau ca modelul nu ar fi fost fiabil.

Mai mult, Landkreuzeur-ul ar fi necesitat o escorta aeriana, deoarece ar fi reprezentat o tinta predilecta pentru aviatia aliata.

Desi se preconiza ca va putea rula cu 40 de km/h, in conditii de drum drept, acest fapt ramane indoielnic. Sub greutatea sa, drumurile ar fi fost distruse, iar pe un teren umed s-ar fi afundat si impotmolit.



Niciun comentariu:

Postări populare